glejbjerglogo.jpg (36260 byte)

Startside
Op
Sidste nyt
Det sker
Fremtidsdag
Byfest09
Bo i Glejbjerg
Lokalråd
Ledige jobs
Mini-Bladet
Skole/Pasning
Fritid
Erhvervsliv
Foreninger
Links
Om os
videoklip
Det skete
Nyhedsbrev

Optimeret til: IE6+ 

  Resolution 800x600 +

Webansvarlige:
Ina T. Andersen
Conny Callesen

Teknik:
 
Bojan Visnjic

 

 

 

6. maj 2009

Skolebestyrelsens vigtigste argument er kvalitet

 

SKOLE: Læs hele høringssvaret fra skolebestyrelsen i forbindelse med kommunens temaplan for folkeskolen.

 

Vejen Kommunes Udvalg for Skoler og Børn har netop indstillet til byrådet, at samtlige kommunens 7. klasser fra og med skoleåret 2010/11 fysisk undervises på overbygningsskoler. Dette betyder ved en eventuel vedtagelse i byrådet, at Åstrup Skole i Glejbjerg fremover ikke har nogen 7. klasse.

 

- Dette er skolebestyrelsen på Åstrup Skole naturligvis i skarp opposition overfor og vi understregede da også dette synspunkt i vores høringssvar til kommunens temaplan for folkeskolen, som vi afsendte medio marts, forklarer Gertrud Sørensen, skolebestyrelsesformand.

 

Skolebestyrelsen imødeser høringsmateriale fra kommunen vedr. 7. klasse-sagen umiddelbart efter byrådsmødet i næste uge. Byrådet holder møde tirsdag d. 12. maj, kl. 16 i byrådssalen - det er iøvrigt et åbent møde. Høringen slutter d. 8. juni, så det er en ultrakort proces.

 

Her kan du læse Åstrup Skolebestyrelses høringssvar til temaplanen for folkeskoler i Vejen Kommune i dets fulde ordlyd:

 

 

"Vejen kommune

Rådhuspassagen 3

6600 Vejen

 

Glejbjerg den 15. marts 2009.

 

Att. Skolechef Ivar Bak

 

Vedr.: Høringssvar – Temaplan for folkeskolen.

 

Skolebestyrelsen på Åstrup skole, Glejbjerg fremsender hermed kommentarer til høringen: Temaplan for folkeskolen i Vejen kommune.

 

Af Temaplanens mange punkter kan vi med glæde konstatere, at mange allerede er iværksat og har fungeret på Åstrup skole i flere år. Herunder bl.a.: læringsstile, anvendelse af IT i undervisningen, kvalitet i overgangene fra børnehave, SFO og skole samt uddannelse af personalet.

 

Selvfølgelig ønsker vi kvalitet i skolen. Dog finder vi, at kommunens definitioner på kvalitet, temaplanens opbygning omkring disse definitioner og de forventede hørings-svar tilknyttet temaplanen er meget styrende. Derfor er vores brug af ordet ”kvalitet” ikke temaplanens definition.

 

Rent lokalpolitisk mener vi, at det er vigtigt for Glejbjerg, at vi har en 7.kl. på skolen. Det betyder meget i lokalsamfundet og det sociale miljø for de unge mennesker, bl.a.  konfirmation og foreningslivet. De unge fra Glejbjerg vil søge til andre skoler uden for Vejen Kommune, hvis afstanden bliver for lang og besværlig med offentlig transportmiddel. Dette vil komme til at koste penge for kommunen. Som skolebestyrelse er det dog ikke et argument, vi vil bruge i debatten om placering af 7. klasse. Her er vores vigtigste argument, at skolen har klaret og kan klare opgaven med undervisningen af 7. klasse på et kvalitetsmæssigt højt niveau. Dette gælder både fagligt og den sociale dannelse, der hører alderen til.

 

Hvis skolen fratages 7. klasse mister vi også generelt faglighed og bredde. Skolen mister også tiltrækningskraft, når det gælder rekruttering af personale, og dermed kan det nemt blive ikke liniefagsuddannet personale, som kommer til at forestå undervisningen. Skolen har i dag ikke problemer med at tiltrække nye lærere, hvilket bl.a. betyder, at eleverne bliver undervist i næsten alle fag af lærere med liniefag. Skolen følger løbende op på efteruddannelse: Vi har f.eks. lige uddannet en N/T lærer – vi er ved at give en lærer skolebibliotekaruddannelse – og vi tilstræber, at samtlige lærere skal have et specialundervisningskursus.

 

Åstrup Skole kan have en fase der hedder 7. kl. – 9. kl. Efter Vejen Kommunes definitioner er vi langt fra store nok – men efter de nye amerikanske undersøgelser og forsøg, der peger på, at en enheds størrelse max. må være på 250 elever, har vi størrelsen inkl. en overbygning. Vi har den styrke, at vi både har kunnet tiltrække og i fremtiden vil kunne tiltrække uddannet personale med kvalitet og bredde. Der vil være en konstant udvikling og udfordring til personalegruppen. Personalegruppen består i dag af næsten lige mange mandlige/ kvindelige lærere, hvilket har stor betydning både i lærergruppen og blandt eleverne.

 

Skoleforløbet er en hel proces også for børn og unge i Glejbjerg!

 

På Åstrup Skole er kvalitet lig med en fuldtidsleder. Ledelsen er synlig i dagligdagen både for personale og elever. Dette betyder meget for den daglige drift samt den faglige og pædagogiske udvikling af skolen. Dette giver en bæredygtig skole!

 

Kvalitet er fremmende for fællesskabsfølelsen i lærergruppen. Alle hjælper alle, dvs at alle lærere kender og er opmærksomme på eleverne, og hjælper dermed hinanden med at få sat ind med de rigtige resurser til den enkelte elev, så inkludering af eleven i stedet for fjernelse til specialcentre er målet. Vi ser meget gerne mere inklusion af elever i undervisningen, frem for visitering til kommunale specialklasser! Det er vigtigt, at eleverne bliver i nærmiljøet og dermed får et godt socialt netværk, hvilket disse elever oftest har brug for! Vi prøver at leve op til Salamancaerklæringen.

 

Åstrup skole bruger bl.a. den anerkendende pædagogik, læringsstile, mange intelligenser og læringsmiljøer i undervisningen.

 

Åstrup skole har med stor succes i de seneste 10 år lavet struktureret evaluering / løbende evaluering af klasserne. Brugt ”plan B-metoder” og har en lektiecafé, hvor elever kun kan komme, hvis de har særlige behov. Dvs. caféen er en del af specialundervisningstilbuddet.

 

De fysiske rammer på Åstrup skole er ikke i trit med den pædagogik, vi udfører. Vi mangler rum og plads, for at vi kan udføre den pædagogik, vi gerne vil! Dette er en udfordring, vi gerne tager op.

 

I Glejbjerg er der et godt samarbejde og fokus på overgangene mellem børnehave, SFO og skole. Vi henviser i den anledning til tidligere indsendte høringssvar ang. rullende skolestart.

 

Der bliver arbejdet i teams i lærergruppen. Dette betyder, at skolens lærere er opdelt i lille team 0. – 3. klasse og store team 4. – 7. klasse, der igen efter behov er delt i 4. -5. klasse og 6. - 7. klasse. De enkelte teams arbejder ofte på tværs af klasserne i A-dage, og der arbejdes med forskellige måder både at organisere undervisningen på og forskellige undervisningsmetoder. I indskolingen arbejdes også med ”mesterlærer” hvor de små elever har en stor ven. Denne undervisning har stor betydning for det sociale liv på skolen, idet eleverne accepterer og respekterer hinanden, samt drager omsorg for hinanden.

 

Åstrup Skole er parat til at sætte endnu mere fokus på ovenstående samt at tage udfordringen med en overbygning op.

 

Vi står gerne til rådighed for uddybning af ovenstående, ligesom vi gerne løbende orienteres nærmere omkring sagens gang.

 

Med venlig hilsen

På vegne af skolebestyrelsen ved Åstrup skole, Glejbjerg

 

 

Gertrud Sørensen

Formand"

 

Læs mere

Åstrup Skole i Glejbjerg

Debat om fremtidens 7. klasse - nyhed af 5. maj 2009

glejbjerglogofarver.jpg (38622 byte)

Erhvervsdrivende og foreninger

Dagli' Brugsen


GGI


Åstrup Sognearkiv

 

Glejbjerg KFUM IF


John Kristensen
 

Børnehuset
 

Åstrup Menighedsråd
 

Andelskassen


Glejbjerg Borgerforening
4H
 

GSF
 

Glejbjerg
 Antenneforening

 

Hotel Glejbjerg

 

Opdateret: 04. februar 2010