|
Optimeret til: IE6+ Resolution 800x600 + Webansvarlige: Teknik:
|
15. december 2008 Plan B-skole i Glejbjerg i flere år
SKOLE: I Glejbjerg går glæde og undren hånd i hånd i forhold til Vejen Kommunes Plan B-initiativ.
Vejen Kommune igangsætter pr. 1 januar et iniativ på skolesiden med inspiration fra TV2's udsendelsesrække "Plan B".
Initiativet går primært ud på at finde ud, hvilken læringsform, der passer bedst til den enkelte elev. Det er nemlig ikke alle, der lærer bedst, mens de sidder ved et bord og kigger op på en tavle.
Det perspektiv har Åstrup Skole i Glejbjerg haft på undervisningen i flere år. Her har man undervist ud fra begreber som "Mange Intelligenser" og "Læringsstile". Mange intelligenser er karakteriseret med, at én elev f.eks. kan være bogligt intelligent, en anden musisk intelligent og en tredje måske kropsligt intelligent. Læringsstile er måderne, eleven lærer bedst på.
- Vi har foreløbig arbejdet med Plan B-elementerne i over fire år, forklarer viceskoleinspektør Dorthe Mortensen fra Åstrup Skole i Glejbjerg.
Skolen i Glejbjerg modtager ingen ekstra penge til undervisningsformen, så derfor vækker det undren, at Vejen Kommunes forsøg med Plan B-undervisning i 10 uger til udvalgte elever koster et anseligt beløb ifølge det offentlige budget.
I Glejbjerg er undervisningen tilrettelagt, så den enkelte elev får mest muligt udbytte ud af det. Nogle lærer bedst, mens de ligger på maven på en pude. Andre kan bedst sidde stille, hvis de sidder på en pude fyldt med kugler. Det er helt individuelt og det er op til den enkelte lærer at finde frem til den bedste metode.
Det er en udfordring at tilpasse undervisningsformen til de eksisterende klassisk indrettede lokaler, men en målrettet satsning i forbindelse med en ombygning for flere år siden har båret frugt.
F.eks. bliver skolens lange gangarealer flittigt brugt, da de er indrettet med bord-/bænkesæt, sofamiljøer og farverigt udsmykkede vægge. Derudover er skolens mediatek placeret centralt i et åbent miljø, som også benyttes til udstilling og gruppearbejde.
Klasselokalerne kunne dog godt være både større og mere hensigtsmæssigt indrettet, men der arbejdes fortsat på at finde løsninger, der tilgodeser den enkelte elev bedst muligt.
I Glejbjerg er der glæde over kommunens fokus på de individuelt rettede undervisningsmetoder og man ser frem til at høre nærmere om fremtidens perspektiver. Der er blot en stille undren over, at man fra kommunens side ikke har benyttet sig af erfaringerne fra f.eks. Glejbjerg før igangsætningen af et dyrt projekt.
Læs mere |
Erhvervsdrivende og foreninger
|
Opdateret: 04. februar 2010 |